Dutch Muscle Cars & Dragracers

Sponsoring

Sponsor-informatie

Algemeen

Een drag race evenement omvat vele mogelijkheden om uiting te geven aan een naam van een product of een bedrijf. Deze uitingen kunnen bestaan uit het kenbaar maken van de naam langs de dragstrip, in en op openbare elementen en als support.

Heeft u interesse om deze fascinerende sport te ondersteunen en uw naam of product onder de aandacht te brengen neemt u dan contact op voor een vrijblijvend gesprek. De hier gegeven informatie is een samenvatting van een volledige informatie brochure. Wenst u meer informatie voor meer mogelijkheden dan kunt contact opnemen met de Vereniging e-mail adres info@explosion.nl .

Uiting dragstrip

Langs de dragstrip staan hekken. Ook is er een tribune en zijn steigers aanwezig. Aan deze hekken kunnen vlaggen of banners worden gehangen.

De tijdwaarneming bestaat uit een paal met diverse verschillende lichten. Ook liggen op de baan diverse cellen met lichtbundels, die de tijden en snelheden meten van een voertuig. Bij de start bevindt zich ook een centraal punt waarmee de starter het tijdmechanisme in werking stelt. Al deze apparatuur wordt omgeven door bedrading en deze worden beschermd door een driehoek die over de bedrading heen staat. Dit geeft een ultieme plaats voor een uiting, omdat dit voor iedereen in zicht staat.

Op ongeveer 200 meter van de dragstrip staan aan beide zijden scoreborden. Deze scoreborden zijn bevestigd aan stevige steigers. Op deze steigers kunnen uitingen komen, waarbij de uiting benoemd wordt als baankeuze van een deelnemer. Dit betekent dat de naam van de uiting aan een baan wordt toegekend en dat deze naam veelvuldig door de speaker wordt genoemd.

Uitingen in en op openbare elementen

Voor deze uiting zijn diverse varianten. Het komt er op neer dat de uiting ook op andere plaatsen zichtbaar wordt. Ook zal de uiting op de algemene aspecten terechtkomen, die verband houden met een evenement.
De volgende mogelijkheden onderscheiden zich:

  • Uitingen op reclamemateriaal. Te denken valt aan flyers, posters, mailings en advertenties.
  • Uitingen op de toegangsbiljetten.
  • Uitingen op het briefpapier.
  • Adverteren in het programmablad.
  • Uitingen op de internet site.
  • Naamgever van bepaalde drag race klassen of drag race series.
  • Uitingen op de voertuigen.
  • Vermelding in de Quarter Mile. Het clubblad van de Vereniging.
  • Uiting als naamgever van het evenement.
  • Uiting op baandroger.

Wellicht zijn er meer mogelijkheden. De uitingen op deze wijze zijn prima te combineren met de uitingen op de dragstrip. Zij kunnen zorg dragen dat uw naam meerdere malen onder ogen komt van uw doelgroep.

Support

Als u bijvoorbeeld als Hoofdsponsor van een evenement zou optreden, bestaat een uitstekende gelegenheid via support uw naam of product onder de aandacht te brengen.

De uiting via support is juist daardoor het meest indrukwekkend. U kunt als bedrijf uw klanten of personeel uitnodigen om naar een evenement te komen. Wij kunnen ervoor zorgen, in zeer goed overleg, om een passende ontmoetingsplaats te creëren. Dit biedt u de kans om vele mensen kennis te laten maken met deze indrukwekkende sport.

   

Daarnaast biedt het u mogelijkheden om klanten met elkaar kennis te laten maken. Ook is het mogelijk om uw bedrijf een krachtige uitstraling te geven naar uw cliënten.

Ook is het mogelijk om uw personeel uit te nodigen als waardering voor hun prestaties. Dit alles in een omgeving met veel techniek en sensationele momenten. In een ambiance die anders is dan bij welk evenement dan ook.

Andere mogelijkheden

Als sponsoring valt niet alleen te denken aan geldmiddelen. Ook zijn er mogelijkheden om als sponsor op te treden met middelen in natura. Te denken valt aan `het gratis ter beschikking stellen van mensen en materiaal´ of `het goedkoper aanbieden van bepaalde zaken´.

Klassen sponsoring

Algemeen

Deze vorm van sponsoring is zeer populair. De voordelen van deze vorm van reclame maken zijn direct zichtbaar. Als sponsor komt uw naam in vele publicaties naar voren, omdat uw naam of product gekoppeld wordt aan de klasse(n).

Ook kunt u direct uw doelgroep benaderen, doordat de deelnemers geconfronteerd worden met u aanwezigheid als sponsor. Zij kunnen eventueel hun voertuigen voorzien van stickers van uw naam of product.

Klassenoverzicht

Beschrijving Motorfietsklassen

Street Bike:

Klasse bestemd voor straatmotorfietsen met meer dan 3 cilinders. De index waarbinnen de tijden moeten blijven is 10.50 sec en langzamer over 400 meter.

Ultimate Street Bike (9.50 Bike USB) :

Klasse eveneens bestemd voor straatmotorfietsen met meer dan 3 cilinders, maar enkele aanpassingen aan de motor zijn toegestaan. De index voor deze klasse is 9.50 seconden en langzamer.

Bij deze indexklassen is het niet toegestaan om sneller te rijden dan een vastgestelde index. Hierdoor blijven de kosten beperkt en de deelnemers zijn competitief.

Super Street Bike:

Klasse bestemd voor zeer doorontwikkelde straatmotorfietsen met meer dan 3 cilinders. In deze klasse mogen geen wheeliebar en slicks gebruikt worden. Hierdoor is de klasse beperkt in de mogelijkheden en dit zorgt voor een bijzondere competitie met behoorlijke beheersing van de deelnemer over het voertuig. Er is geen index van toepassing. Deelnemers komen vooral uit Nederland en Duitsland.

Street Twin :

Klasse bestemd voor uitsluitend Twin straatmotorfietsen. Er geldt geen index. Internationale deelname.

Super Street Twin:

Klasse eveneens bestemd voor Twin motorfietsen, waarbij behoorlijke aanpassingen mogelijk zijn. Veel internationale deelname.

Super Twin Top Gas (Top Gas Bike):

Een klasse voor Twin motorfietsen, waarbij zeer veel innovatie mogelijk is. Er worden wheeliebars gebruikt en deelnemers mogen uitsluitend benzine als brandstof gebruiken. Veel internationale deelname. Op de dragstrip in Drachten komt tweemaal per jaar de Europese serie aan de start.

Funny Bike:

Bestemd voor alle soorten motorfietsen, behalve op nitro gestookte motorfietsen. Dit is een zeer vrije klasse, waarbij alle technieken zijn toegestaan en die niet in voorgaande klassen kunnen worden ondergebracht. De voertuigen kunnen ook in de Europese Kampioenschappen deelnemen.

Top Fuel Bike (TF Bike):

In deze klasse worden in Nederland alle nitro gestookte motorfietsen ondergebracht. Dit geldt voor de 2 en 4 cilinders samen. In Nederland is dit geen competitie voor deze klasse, maar meer een demo voor de Nederlandse deelnemers aan het Nederlandse publiek. Nederland heeft twee (voormalige) Europese Kampioenen te weten Roel Koedam (4 cilinders) en Ton Pels (2 cilinders).

Beschrijving Autoklassen

Junior Dragster:

Deze klasse is bedoeld voor de leeftijdscategorie vanaf 8 jaar tot en met 17 jaar. Binnen deze klassen vallen drie categorieën, die leeftijd gebonden zijn. Alle voertuigen hebben hetzelfde chassis en motor. Juist door de vele mogelijkheden met bodywerk en brandstof verkrijgt men de diversiteit in de klasse. Deze klasse is zeer populair en is groeiende in Nederland.

Streetmachines ET:

Klasse bestemd voor straatauto´s waarbij men zelf de index moet bepalen. De klasse omvat een tweetal disciplines bestaande uit Streetmachines ET/A en Streetmachines ET/B. Race slicks zijn toegestaan in deze klasse, maar uitsluitend te gebruiken met aftermarket assen in verband met de krachten die vrijkomen.

Deze klasse voorziet duidelijk in een behoefte, aangezien bijna 40 deelnemers, waaronder enkele Duitse deelnemers, zich inschrijven.

Super Street Car :

Klasse eveneens bestemd voor straatauto´s, maar de mogelijkheden om te veranderen zijn aanwezig. Het moet wel gaan om duidelijk originele versies van voertuigen. Men mag in deze klasse met gebouwde frames komen, maar de carrosserie moet origineel zijn. In deze klasse komen lichte en zware voertuigen voor. De vaste index van deze klasse is 10.90 sec en langzamer over 400 meter. Alle voertuigen dienen dan ook zo dicht mogelijk deze index te benaderen, maar er onder komen is absoluut niet goed. Het deelnemersveld bestaat uit Nederlandse en Duitse deelnemers.

Super Gas:

Klasse bestemd voor doorontwikkelde auto´s. In deze klasse mogen uitsluitend zogenaamde ´deurenauto´s` verschijnen. De index in deze klasse is 9.90 sec en langzamer. Veel technologie is nodig om het voertuig uit stilstaande start naar de finishlijn te brengen in de maximale index tijd. De belangstelling voor deze klasse is bijzonder hoog. In een aantal jaren is de klasse uitgegroeid tot de populairste categorie. Het veld bestaat uit ongeveer 25 deelnemers, waaronder een aantal uit Duitsland en Italië.

Super Comp:

Klasse heeft een index van 8.90 sec en langzamer. In deze klasse komen alle soorten voertuigen voor die de Drag Race sport kent. Voertuigen met deuren, maar ook Dragsters, Altereds en Funny Cars mogen deelnemen aan deze klasse. Gezien de potentie van de klasse dienen voldoende technologieën aanwezig te zijn in het voertuig. Klasse kent thans een aantal Nederlandse deelnemers, die voortkomen uit Super Gas. Klasse is duidelijk aan het groeien, dat blijkt uit het feit dat er een allereerste KNAF Open Nederlands Kampioen is.

Competition Eliminator:

Een klasse die bestaat uit 45 categorieën. Alle soorten voertuigen, zoals bij Super Comp, zijn toegestaan. De categorieën zijn gebaseerd op gewicht/inhoud verhouding. Omdat Dragsters lichter zijn dan andere voertuigen, zijn de Dragsters apart opgenomen met eigen index tijden. Deze klasse kent vaste indextijden, die men dus niet zelf kan bepalen. Zij zijn opgenomen in een tabel en kunnen door middel van een bepaald systeem wijzigen. De klasse is erg ingewikkeld om uit te leggen. De voertuigen kunnen wel zeer sterk van elkaar verschillen, maar toch tegen elkaar uitkomen. Van lichte dragsters tot zeer zware deurenauto´s komen tegen elkaar uit.

Pro Mod:

Deze klasse is de snelste ´deurenauto´s` klasse ter wereld. De klasse is een open klasse en kent daardoor geen index. De motoren kunnen op twee manieren worden toegepast: een motor van maximaal 526 ci met blower en methanol of een motor van maximaal 740 ci met lachgassysteem. Meerdere sets van lachgas zijn toegestaan. Tijden tussen 6.30 sec en 7.00 sec zijn gewoon in deze klasse.

You must be logged in to post a comment Login