Dutch Muscle Cars & Dragracers

Wat is Dragracing?

Dragracen is een acceleratiewedstrijd vanuit een staande start tussen twee voertuigen over een vaste afstand op een gezamenlijk startsignaal. De vaste afstand voor een dragrace is 1/4 mijl (402 meter), soms wordt er ook wel 1/8 mijl (201 meter) gereden. Twee deelnemers proberen beide als eerste de finish te bereiken.

Green light is GO
Green light is GO

De wedstrijd start door middel van een elektronisch apparaat dat meestal een ‘kerstboom‘ word genoemd. Op het moment dat de startlijn wordt verlaten, activeert iedere deelnemer een timer die op zijn beurt weer stopt als het voertuig de finishlijn overgaat. tree.gif De start is de sleutel van het unieke aan het dragracen, omdat alle races beginnen vanuit stilstand. Het moderne startsysteem van vandaag, zoals eerder gezegd wordt deze de kerstboom genoemd, is een produkt van een continue ontwikkelen, ontworpen om iedere rijder de meest eerlijke start mogelijk te bieden. Het systeem bestaat uit een verticale serie lichten, die een visueel aftellen laat zien aan iedere rijder. De meeste rijders proberen te starten als het laatste amberkleurige licht uitgaat en voor het groene licht aangaat. Dit alles vereist de nodige technische, tactische en psychologische eigenschappen. De winnaar van elke race gaat door naar de volgende ronde. Sterke zenuwen zijn vereist. De snelheid is enorm en de eliminatie gaat volgens een zogenaamd ‘knock-out’ systeem. Elke honderdste van een seconde telt. Een tweede kans bestaat hier niet. En de verliezer? Wie wil er iets weten over verliezers….?

In de finale eindigen niet per definitie de snelste deelnemers. De finalisten hebben een uitstekend reactievermogen, een perfecte rijtechniek en soms een goede dosis geluk.

Vintage Dragracing
Vintage Dragracing

Dragracen is de meest pure (en oudste) van alle motorsporten. Het is een direct resultaat van de historische tijdproeven die werden gehouden in de begin jaren van de motorsport.

TopFuel Dragracer Lex Joon

Nederland beschikt helaas (nog) niet over een permanente strip. Daarom wordt er ook gebruik gemaakt van vliegvelden (Drachten) of afgesloten stukken openbare weg. Soms wordt op dit soort wegen gesprint. Men rijdt dan tegen de klok. Dit hoeft niet minder spannend te zijn. Om van de nood een deugd te maken, telt ook de sprint mee voor het Nederlands Dragrace Kampioenschap van de diverse auto- en motorklasses.


Dragraces at Drachten Airstrip
Dragracing at Drachten Airstrip, as it has been for over 31 years.


Dragracing Christmas tree

De “Kerst-Boom”

1. De “Pre-Stage” lampen.
De witte lampen laten de rijder zien dat ze in de buurt komen van de startlijn en “Staged”-positie.

2. De “Stage” lampen.
De 2e rij witte lampen vertellen de rijder wanneer deze zich op de startlijn bevindt. De lampen gaan aan wanneer de voorwielen de lichtstraal tussen lichtcellen blokkeren aan de zijkanten van de baan.
Deze lichtcellen starten tevens de tijdswaarnemings zodra de voorwielen weer uit de lichtstraal beweegt.

3. De 3 grote gele lampen.
Alle 3 de lampen lichten tegelijk op voordat de groene lamp aankomt. Dit wordt een ProStart-systeem genoemd.
Bij rijders die racen in een handicap-systeem, ofwel “Bracket-race”, gaan de gele lampen 1 voor 1 aan, voordat de groene lamp aan gaat.
Bij de “ProStart-boom” gaat de groene lamp aan, precies 0.400 seconde nadat de gele lampen branden.
Bij een “Bracket-boom” gaat de groene lamp branden, precies 0.500 seconde nadat de gele lampen ook 1 voor 1 een halve seconde na elkaar aan zijn gegaan.

4. De groene lamp.
Dit is de lamp welke het allemaal laat gebeuren. Zodra deze lamp brandt, is de rijder vrij om zijn run te starten. Telkens als de groene lamp brandt in de baan van de rijder, betekent dit dat de run eerlijk is gestart.

5. De rode lamp.
Zodra de voorwielen (of voorwiel) van een rijder de lichtstraal al verlaat voordat de groene lamp brandt, dan wordt automatisch de rode lamp aangezet om aan te geven dat de rijder een valse start heeft gemaakt en daarmee de run verloren heeft.
Tijdens Race-competitie zal er maar 1 rode lamp gaan branden, ook wanneer beide rijders een valse start gemaakt zouden hebben.
De rijder welke het eerste de valse start maakte is de verliezer.

THE CHRISTMAS TREE

1. PRE-STAGE INDICATOR LIGHTS:
Round amber bulbs warn drivers that they are approaching the ­starting line and the “staged” position.

2. STAGE INDICATOR LIGHTS:
Signal drivers that they are on the starting line and ready for a run. These amber bulbs are turned on when the front wheels of the race vehicle interrupt the beam from a light source to the photo cells that also trigger the timing equipment when the vehicle leaves the light beams.

3. THREE-AMBER STARTING SYSTEM:
All three ambers/LED lights in a driver’s lane flash simultaneously before the green light comes on. This is called a Pro start system. Racers running in handicap categories get a countdown of one amber light at a time until the green light comes on. The Pro start system runs with a .4-second difference between the amber and green lights. The handicap system runs with a .5-second difference between bulbs.

4. GREEN LIGHT:
This is the one that makes it all happen. Once the green light flashes, the driver in that lane is free to make a run down the track. Anytime a green light is shown in a driver’s lane, it indicates that a fair start was accomplished.

5. RED LIGHT:
When the front wheel of a vehicle leaves the starting line before the green light comes on, the red light will flash in that lane to indicate that the driver in that lane has been disqualified. During competition, only one red light will flash, thus eliminating only the first offender.


Gordon Launch
Gordon van Swol in actie